שם:
הודיה פוסטלניקו.
כיתה: י6.
מורה: נאוה אנקרי.
בעבודתי אעסוק ב..:
•
אמצע דילמה אחת שקיימת בזירה שלמדנו.
•אמצע מאמאר אחד אשר יעזור לי לענות על הדילמה שמצאתי. •אקשר שלושה מושגים מתוך הזירה הקשורים לדילמה ואדגים אותם באמצעות שלושה תכנים תקשורתיים.
הדילמה בה אעסוק היא:
"ההשפעה
של הרשתות החברתיות על התרבות ועל האימפריאליזם התרבותי"
כעת אציג מאמר שיעזור לי בפתירת הדילמה:
(מתוך:
ויקיפדיה.)
המאמר
מתאר את השינויים של החברה כאשר הרשתות החברתיות הופיעו. הוא מראה שכיום כולם
יכולים להתעדכן בדברים אשר קורים בכלל במדינות אחרות, משתמשים באתרים שפותחו
בארצות שונות והתרבות של כולם כבר הופכת להיות סוג של אחידה, כולם מדברים אותו
דבר, כולם שומעים את אותם שירים, כולם משתמשים ברשתות וכו...
הוא מציד את ההשפעה שלו על מדינות אחרות בכך שלכולם כבר יש אותה תרבות, אותו שפה\סלנג, אותם ערכים וזה משפיע על התרבות של המדינות השונות.
3 מושגים מתוך הזירה
הקשורים לדילמה:
מושג ראשון:
אמריקניזציה:
כיום בעידן הטכנולוגי באמצעות תכנים תקשורתיים, תרבות אחרת יכולה לכבוש תרבות אחרת. ארה"ב מספקת תכנים מערביים לכל העולם ומדינות חלשות בהן יש קשיים כלכליים מוותרת על יצור תכנים עצמי שישמרו את תרבותן.
התרבות האמריקאית מטמיעה ערכים אמריקאים בתוך התכנים המועברים לארצות השונות.
מזון
מהיר וקוקה-קולה נחשבים כיום על ידי רבים כסמלים הבולטים לדומיננטיות ולהשפעה של ארצות
הברית. חברות אמריקאיות כמו סטארבקס, מקדונלד'ס, בורגר קינג, KFC, דומינו'ס פיצה מחזיקות כיום
סניפים רבים ברחבי העולם.
דוגמה מרכזית ובולטת לתופעת האמריקניזציה בתחום המזון ניתן למצוא ברשת המזון המהיר
מקדונלד'ס שנוסדה בשנת 1940. היא הובאה לארץ בשנת 1993 כאשר סניפה הראשון הוקם בקניון
איילון ברמת גן בתאריך 14 באוקטובר 1993. כיום יש 178 סניפים ברחבי הארץ.
מושג שני:
כפר
גלובלי:
כפר גלובלי הוא תיאור של תופעה בה הגבולות בין המדינות מיטשטשים באמצעות טכנולוגיה והעולם הופך לכפר אחד גדול בו למודע ולמסחר אין גבולות. התוצאה היא תרבות אחידה בדפוסי התנהגות, ערכים, שפה, סגנון חיים. העולם של היום נקרא כפר גלובלי. זאת אומרת תהליכי הגלובליזציה הרבים שמתרחשים בעולמנו יוצרים מעין כפר גלובלי שבו בעצם כל אדם יכול לדעת מה קורה בקצה השני של העולם, להתערב בו ולהתעסק בו.
סרטו
זה מציג את ההשפעות של הרשתות על העולם. כולם עכשיו יודעים מה קורה בכל העולם,
כולם משתמשים באתרים של מדינות אחרות וכולם כבר מדברים את אותה השפה ואותם ערכים.
מושג שלישי:
חברה
רב לאומית: חברה המייצרת מוצרים ליותר ממדינה אחת. פעילות חברה זו מותאמת לכלליים
ולאילוצים הכלכליים במדינות בה היא פועלת.
|
תאגידים
רב-לאומיים רבים פועלים גם בישראל. הדרך הבסיסית ביותר לכך היא קיום של סניף, סוכנות
או זכיין בישראל, העוסקים בשיווק מוצריו של התאגיד הרב-לאומי, כפי שעושים למשל איקאה
או זארה ויצרני מכוניות, כגון פורד ופיאט.
מקדונלד'ס או קוקה קולה מבצעים גם את פעולות הייצור בישראל, והיצרנית הישראלית מתפקדת במובנים רבים כיישות נפרדת בעלת זיכיון למותג.
מקדונלד'ס או קוקה קולה מבצעים גם את פעולות הייצור בישראל, והיצרנית הישראלית מתפקדת במובנים רבים כיישות נפרדת בעלת זיכיון למותג.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה